poniedziałek, 3 maja 2010

Wyróżnij się albo zgiń

Wzrost udziałów rynkowych sieci handlowych, zaostrzenie konkurencji o klienta, wdrożenie rewolucyjnych technologii informatycznych, zacieśnianie współpracy pomiędzy dostawcami i detalistami to poważne zmiany, jakie czekają nas w polskim handlu w najbliższych latach – stwierdza Raport Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur. Wprawdzie nie ma tam „czarnych prognoz” dla detalistów, ale warto się na nie przygotować.



Wzrost udziałów rynkowych sieci handlowych, zaostrzenie konkurencji o klienta, wdrożenie rewolucyjnych technologii informatycznych, zacieśnianie współpracy pomiędzy dostawcami i detalistami to poważne zmiany, jakie czekają nas w polskim handlu w najbliższych latach – stwierdza Raport Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur. Wprawdzie nie ma tam „czarnych prognoz” dla detalistów, ale warto się na nie przygotować.

Choć widmo kryzysu skłania wielkie sieci handlowe do cięcia budżetów na> inwestycje w nowe placówki handlowe, nie ustaje ich presja na obniżanie cen. Dlatego według raportu Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w perspektywie lat 2012-2015 detaliści, aby skutecznie walczyć o klientów, będą musieli zrzeszać się w grupy zakupowe lub przystępować do większych sieci. Autorzy raportu twierdzą, że będzie to zjawisko rozłożone w czasie, ponieważ interesy właścicieli istniejących sieci często są sprzeczne, jednak aby skutecznie konkurować z handlowymi potęgami, nie ma od niego ucieczki.

Rynek sieci z polską przewagą

Ciekawą propozycję wychodzącą naprzeciw tym tendencjom przygotował Kolporter Sieci Handlowe.

– Nasz innowacyjny projekt to konsolidacja handlu, którą w początkowej fazie będziemy realizować na Śląsku i w Polsce Centralnej, a następnie w kolejnych regionach. Integracja będzie polegała na stworzeniu atrakcyjnej dla detalisty oferty wartości poprzez współpracę między niekonkurującymi ze sobą asortymentowo lokalnymi> dystrybutorami – mówi Mateusz Wiśniewski, prezes Kolportera Sieci Handlowe. – W ten sposób zaoferujemy właścicielom sklepów szereg korzyści handlowych: szeroką ofertę towarową, lokalny, sprawny serwis logistyczny, handlowy, spójny system bonusów i co bardzo istotne, otrzymają oni od nas nowoczesne informatyczne narzędzia umożliwiające proste i szybkie złożenie kompleksowego zamówienia. Dla detalistów, którzy będą zainteresowani poszerzeniem współpracy, dodatkową korzyścią będzie możliwość przystąpienia do sieci „Dobry Wybór”, czyli poprawienia swojej konkurencyjności poprzez system wizualizacji, promocji i doradztwa. To sprawdzone narzędzia, dzięki którym sklepy działające w ramach sieci „Dobry Wybór” zwiększyły swoje obroty nawet o 50 procent. Korzyść dla lokalnych dystrybutorów z wejścia do tego programu jest oczywista – poszerzenie sieci lojalnych klientów.

Autorzy raportu przewidują, że do 2015 roku na polskim rynku będzie działać 7 – 8 zagranicznych sieci supermarketów i hipermarketów, 9 – 10 polskich sieci handlowych tego typu, 3-4 sieci dyskontów i około 15 sieci integrujących małe i średnie sklepy.

Lokale w górę

Autorzy raportu przewidują dalszy wzrost czynszów za lokale handlowe położone w atrakcyjnych lokalizacjach, przede wszystkim w centrach miast. Wiąże się to z wysokim popytem na tego rodzaju lokale, wynikającym z intensywnego rozwoju sieci placówek handlowych – szczególnie tych oferujących towary z „górnej półki” – bo jak przewidują eksperci, mimo recesji popyt na tego typu towary na pewno nie spadnie. Ceny za lokale handlowe nie spadną również w mniejszych miastach, gdyż duże sieci handlowe coraz intensywniej szukają tam miejsca na lokalizacje swoich sklepów.

Zakupy w telefonie

W najbliższych latach bardzo intensywnie będą się rozwijać nowoczesne technologie informatyczne wykorzystywane w handlu, szczególnie w sklepach samoobsługowych – od możliwości skanowania cen i dodatkowych informacji o towarach z kodów paskowych przy użyciu telefonu komórkowego, poprzez wirtualne podłogi tworzące atmosferę skłaniającą do zakupów w poszczególnych działach sklepu, aż po unowocześnienie systemów kasowych, co znacznie przyspieszy transakcje. Coraz częściej będziemy mieli też do czynienia ze śledzeniem dostaw towarów za pomocą satelitarnych systemów GPS, wyposażeniem ekip handlowych w mobilne systemy do składania zamówień, co umożliwi znacznie szybsze niż dotąd reagowanie na potrzeby klientów. W sklepach z odzieżą pojawią się niebawem elektroniczne przymierzalnie, które ułatwią dobieranie dodatków, a w handlu spożywczym być może elektroniczni doradcy, którzy podpowiedzą, jak dobrać produkty na planowany obiad czy kolację…

Trzy razy merchandising

W wyniku zaostrzającej się rynkowej konkurencji większe znaczenie będzie miało przestrzeganie zasad merchandisingu przy planowaniu aranżacji sklepu (ułożenia towarów skłaniającego do zakupów impulsowych). Ci handlowcy, którym zależy na skutecznym konkurowaniu z sieciami handlowymi i zwiększaniu obrotów, powinni zapomnieć o urządzaniu sklepu, planowaniu grup asortymentowych i rozmieszczaniu ich  na półkach „na nosa” – w tej dziedzinie trzeba konieczne zdać się na porady fachowców – takiej porady można zasięgnąć w wielu firmach dystrybucyjnych lub skorzystać z pomocy profesjonalnej firmy doradczej. To samo dotyczy zamawiania mebli sklepowych – czas zamawiania ich u przypadkowych stolarzy mija bezpowrotnie. Czy warto skorzystać z fachowej pomocy w tej dziedzinie? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza przykład sieci „Dobry Wybór” – sklepy wchodzące w jej skład po remodelingu obejmującym m.in. wymianę wyposażenia, wdrożenie standardów merchandisingowych, informatyzację  i wsparcie promocji gazetką promocyjną uzyskują wzrost obrotów nawet do 50 procent.

Ekologia i programy konsumenckie

Przestrzeganie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu – od rezygnacji z foliowych reklamówek, zmniejszenia liczby produkowanych śmieci po sponsoring lokalnych stowarzyszeń czy imprez sportowych – to kolejny kierunek zmian w polskim handlu, z którym zetkniemy się w najbliższych latach. Według badań rynkowych te wszystkie elementy odgrywają coraz większą rolę przy wyborze przez przeciętnego Kowalskiego ulubionego miejsca na zakupy. Niezwykle ważne stanie się  także optymalne dostosowanie asortymentu i jakości obsługi do oczekiwań klientów. Największą szansę na przetrwanie w konkurencji z zachodnimi sieciami handlowymi będą miały sklepy, które zainwestują w nowatorską strategię marketingową i poszukają swojej „niszy” na rynku. Mówiąc wprost: w warunkach  ostrej konkurencji postawią na oryginalność dotyczącą szyldu i wystroju wnętrza, jakość obsługi i wprowadzenie usług dodatkowych, takich jak choćby terminale realizujące płatności za domowe rachunki, sprzedające prepaidy i umożliwiające transakcje kartą kredytową. Myśląc o przygotowaniu się do wyzwań, jakie przyniosą najbliższe lata, warto pamiętać, że jeden z klasyków marketingu już kilka lat temu napisał: „wyróżnij się albo zgiń”.

MT - FMCG

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - źródła darmowych artykułów do przedruku.


O autorze


Maciej Topolski



. div id='flakpress_1'/>

0 komentarze: